wwww

 

سرفصل دروس دوره كارشناسي رشته مهندسي كشاورزي- بيوتكنولوژي

200-16-36   بیولوژی سلولی و مولکولی

پيشنياز درس: بيوشيمي عمومي         تعداد واحد: 3 (نظري: 2      عملي: ندارد)      نوع درس: الزامي      

الف-  نظري

مروری بر ساختمان سلول و مولکول های بیولوژیک - اعمال دیواره سلولی - سیستم و اعمال غشاء سلولی - واکنش های زنجیره تنفسی- روش های مختلف تولید انرژی در سلول - جنبه های مولکولی فتوسنتز -   نقش و جنبه های مولکولی اندامک های سلولی (آندوپلاسمیک رتیکولوم، دستگاه گلژی، واکوئل، هسته، پلاستید، پروکسی زوم، میتوکندری و اسکلت سلولی) - مروری بر سیستم ژنتیک سلولی (کروموزوم، کروماتین، تقسیمات میتوز و میوز و اعمال هسته) - فیزیولوژی تنش های زیستی و غیر زیستی- مروری بر متابولیت های ثانویه

ب-  عملي

ندارد

302-16-36   روش و دستگاه‌ها در بيوتكنولوژي

پيشنياز درس: بيوشيمي عمومي           تعداد واحد:3 (نظري: 2       عملي: 1)       نوع درس: اختياري

الف-  نظري

            مقدمه و تاریخچه – آشنائی با وسائل آزمایشگاهی و نحوه کار با آنها (آون، اتوکلاو، لامینار ایرفلو، لوازماندازه گیری) – آشنائی با محلول های فیزیولوژیکی – آشنائی با روش های کار با پروتئین ها و آنزیم ها- اصول سانتریفیوژ و آشنائی با انواع آنها – اصول اسپکتروفتومتری و آشنائی با انواع آنها – اصول کروماتوگرافی و انواع آن (TLC ، HPLC و ...) – رو شهای خالص سازی پروتئین ها و آنزیم ها

ب-  عملي

 کار با انواع دستگاه های آزمایشگاهی – تهیه محلول های فیزیولوژیکی – اندازه گیری خلوص پروتئینی ها و اسیدهای نوکلئیک – الکتروفورز پروتئین ها و اسیدهای نوکلئیک

ژنتيك مولكولي مقدماتي
پيشنياز درس: ژنتيك عمومي      تعداد واحد:2 (نظري: 2      عملي: ندارد)        نوع درس: الزامي       

الف-  نظري
تاریخچه ژنتیک –  پیدایش ژنتیک مولکولی –  ساختمان اسیدهای نوکلئیک – پیوندهای شیمیائی در اسيدهاي نوكلئيك –  شیمی اسیدهای نوکلئیک –  ژن و اطلاعات زیست شناختی –  همخوانی DNA و پروتئین –  جنبه های مولکولی رونویسی–  انواع RNA– رمز ژنتیکی –  ترجمه RNA – کنترل تظاهر ژنی – همانند سازی DNA - انواع جهش هاي ژنتيكي – ترميم جهش هاي ژنتيكي- ترانسپوزون ها.
ب-  عملي
ندارد
306-16-36   اصول کشت بافت گیاهی
پيشنياز درس: گياهشناسي 1     تعداد واحد:3 (نظري: 2        عملي: 1)        نوع درس: الزامي

الف-  نظري
مقدمه (تعریف، تاریخچه و کاربردها) – امکانات مورد نیاز (سازماندهی آزمایشگاه کشت بافت، تجهیزات و تکنیک‏های پایه) – محیط کشت (ترکیبات و طرز تهیه آن) – کشت سلول و کالوس (معرفی، القاء کالوس، کشت کالوس و کشت تعلیقی) – ریزازدیادی (انواع ریزازدیادی، مراحل ریزازدیادی و کاربردها) – ارگانوژنز (تعاریف، مراحل ارگانوژنز و نمو)، جنین زائی رویشی (جنین زائی زایگوتی، جنین زائی سوماتیکی و مراحل نمو آن) – کشت جنین (تعریف، انواع کشت جنین، تکنیک های کشت جنین و فاکتورهای موثر در آن) – کشت پروتوپلاست (تعریف، تهیه پروتوپلاست، کشت پروتوپلاست و امتزاج پروتوپلاستی) – تهیه بذر مصنوعی

ب-  عملي
آشنائی با آزمایشگاه کشت بافت – معرفی وسائل مورد استفاده در آزمایشگاه کشت بافت و طرز استفاده از آنها – تهیه محلول های ذخیره – تهیه محیط کشت – ضد عفونی محیط کشت – تهیه ریزنمونه و ضد عفونی آن – کشت ریزنمونه – تهیه کالوس – شناسائی انواع کالوس ها – باززائی کالوس ها  و انتقال به محیط طبیعی

 308-16-36   مباني نشانگرهاي مولكولي
پيشنياز درس: ژنتيك مولكولي مقدماتي      تعداد واحد:3 (نظري: 2        عملي: 1)       نوع درس: الزامي

الف-  نظري
تعریف نشانگرها و اهمیت آنها– انواع نشانگرها– نشانگرهای مورفولوژیکی– الکتروفورز و انواع آنها– نشانگرهای بیوشیمیائی(آیزوزایم ها و پروتئین های ذخیره)– نشانگرهای مبتنی بر DNA– نشانگرهای تصادفی (RAPD)- نشانگرهاي نیمه تصادفی (AFLP, ISSR) و اختصاصی (SSR, EST) – نشانگرهای مبتنی بر هیبریداسیون (RFLP)

ب-  عملي
استخراج DNA از گیاهان، جانوران و میکروب ها– آشنایی با الکتروفورز ژل آگارز– انجام واکنش مبتنی بر PCR (RAPD، ISSR، SSR، ...)– تجزیه و تحلیل داده ها– استخراج پروتیین– آشنایی با الکتروفورز عمودی– تجزیه و تحلیل به روش SDS-PAGE.

310-16-36   اصول مهندسی ژنتیک
پيشنياز درس: ژنتیک مولکولی مقدماتی     تعداد واحد:3 (نظري: 2        عملي: 1)         نوع درس: الزامي

الف-  نظري
تاریخچه و اهمیت مهندسی ژنتیک – دستاوردهای مهندسی ژنتیک – بررسی و مقایسه روشهای استخراج DNA از موجودات زنده (باکتری ، گیاه و جانور) – نحوه استخراج RNA از موجودات زنده – ماهیت پلاسمید و روشهای استخراج آن – ناقلین مورد استفاده در مهندسی ژنتیک (کاسمید، BAC و YAC) – آنزیم های مورد استفاده در مهندسی ژنتیک – ماهیت و کاربرد آنزیم های محدود اثر – چگونگی برش و اتصال DNA در ناقل – تهیه کتابخانه ژنومی – تهیه cDNA – انتقال DNA دست ورزی شده به موجودات زنده  (باکتری، مخمر، گیاه و جانور)- روش های تشخیص موجودات دست ورزی شده (استفاد ه از کاوشگرها، نشانگرها، PCR ) – تعیین ترادف نوکلئوتیدی – نحوه بیان ژن

ب-  عملي
استخراج DNA از باکتری، سلول گیاهی و خون – استخراج پلاسمید باکتریائی – استخراج RNA گیاهی – تعیین کمیت و کیفیت DNA– برش DNA با آنزیم های محدود اثر – کلون کردن قطعه DNA در ناقل پلاسمیدی – انتقال ناقل به سلول باکتری – شناسائی کلون های مناسب

312-16-36   اصول سیتوژنتیک
پيشنياز درس: ژنتیک عمومی           تعداد واحد:3 (نظري: 2        عملي: 1)           نوع درس: الزامي

الف-  نظري
مقدمه و تاریخچه – ساختمان سلول (اجزا و ساختمان مولکولی در سلول های پروکاریوتی و یوکاریوتی) – چرخه سلولی – ساختمان کروموزوم– رفتار کروموزوم ها طی تقسیم سلولی (سازماندهی و تفکیک کروموزوم ها در میتوز، سازماند هی و تفکیک کروموزوم ها در میوز) – تهیه و کاربرد کاریوتیپ – تغییر در ساختمان کروموزوم ها (حذف شدگی، مضاعف شدگی، واژگونگی و جابجائی) – تغییر در تعداد کروموزوم ها (هاپلوئیدها و منوپلوئیدها، اتوپلی پلوئیدی و آلوپلی پلوئیدی، آنیوپلوئیدی شامل منوسومی، نولی سومی و تری سومی)

ب-  عملي
تهیه رنگ های استوکارمن و استواورسئین – مشاهده کروموزوم های میتوزی – تهیه کاریوتیپ – مشاهده کروموزومهای میوزی – رنگ آمیزی دانه های گرده و مشاهده درصد زنده بودن
ب-  عملي
ندارد

316-16-36   مبانی فیزیولوژی دام
پيشنياز درس: زیست شناسی         تعداد واحد:2 (نظري: 2        عملي: ندارد)          نوع درس: الزامي

الف-  نظري

سلول جانوری- ساختمان ارگانلی سلول های حیوانی- غشاء سلول- ارتباطات سلولی- محیط سلول و هموستاز- دیفیوژن مواد- انتقال فعال و غیر فعال غشاء- تنظیم های سلولی- ارتباط های سلولی- پیام های مولکولی- ترجمه پیام های محیطی به مکانیزم های درون سلولی- عملیات مستقل و وابسته بافت- هماهنگی و ارگانیزاسیون اندام ها در حفظ و پایداری شرایط یکنواخت سلول  

ب-  عملي
ندارد

318-16-36   اکولوژی مولکولی

پيشنياز درس: ژنتیک عمومي –اکولوژی      تعداد واحد:2 (نظري: 2        عملي: ندارد)       نوع درس: اختياري

الف-  نظري

تعاریف و مبانی اکولوژی مولکولی- تاریخچه شناسایی تغییرات ژنتیکی- منشاء تنوع ژنتیکی (تعادل، جهش، نوترکیبی، مهاجرت، انشقاق، انتخاب)- ارتباط بین گونه‌ها و جمعیت‌ها با جغرافیا- تاریخچه تفکیک گونه‌ها- توزیع اختصاصی گونه‌ها (Biogeography)- توزیع و فراوانی تغییرات ژنتیکی بین گونه‌ها- جریان ژنی بین گونه‌ها- اساس چند شکلی در جمعیت‌ها- سهم ژنتیکی آزمونهای آماری برای سنجش تنوع بین جمعیت‌ها- سهم ژنتیکی معیارهای تنوع ‌ژنتیکی (روشهای بیوشیمیایی، سرولوژیکی، پروتئومیکس و نشانگرهای مولکولی)- درخت ژنی (Phylogenetics)- اکولوژی جمعیت‌های میکروبی موجودات تراريخته و مسائل زیست محیطی- انتقال ژن از موجودات تراريخته به سایر موجودات

ب-  عملي

ندارد

320-16-36   اصلاح نباتات مولکولی

پيشنياز درس: اصول اصلاح نباتات          تعداد واحد:3 (نظري: 3        عملي: ندارد)          نوع درس: اختياري

الف-  نظري

اصلاح نباتات از هنر تا علم-  محدوديت هاي روش هاي سنتي در اصلاح نباتات و پتانسيل هاي روشهاي نوين مولکولي-  نقش و کاربرد نشانگرهای مولکولي در اصلاح نباتات-  انتخاب به کمک نشانگرهای مولکولي- کاربرد روشهاي مولکولي در جمع آوري، حفاظت و ارزيابي تنوع ژنتيکي-  نقش نشانگرهای مولکولي در گزينش والدين اصلاحي -  نشانگرها و توسعه واريته هاي سازگار با هتروزيس بالا- ساختار ژنوم در گياهان زراعي-  ژنوميكس مقايسه اي در گياهان و کاربردهاي آن در اصلاح نباتات-  نقشه يابي ژنتيکي و فيزيکي در گياهان و کاربرد آن در اصلاح نباتات-  مکان يابي صفات کمي (QTLs) در جوامع گياهي خودگشن و دگرگشن-  هرم سازي ژني به کمک نشانگرهای مولکولي-  اصلاح به روش موتاسيون

ب-  عملي

ندارد

322-16-36   بيماري شناسي مولكولي گياهي

پيشنياز درس: بيماري هاي گياهي         تعداد واحد:2 (نظري: 2        عملي: ندارد)         نوع درس: اختياري

الف-  نظري

مفاهیم اولیه بیوشیمیائی- فیزیولوژیکی و بیولوژی مولکولی رابطه بین میزبان و بیمارگر- مفاهیم اساسی مرتبط با بیماری زائی و بیمارگر های گیاهی- مکانیسم های بیوشیمیائی و مولکولی دخیل در توسعه بیماری- نقش ژن های بیمارگر و میزبان در بیماری زائی- انتقال سیگنال و شناسائی بیمارگر توسط میزبان- روش های  مولکولی در تشخیص بیمارگرهای گیاهی

 

ب-  عملي

ندارد

324-16-36   ژنومیکس عملياتي

پيشنياز درس: بیولوژی سلولی و مولکولی         تعداد واحد:3 (نظري: 3        عملي: ندارد)       نوع درس: الزامي

الف-  نظري

استخراج RNA تام از باکتری، گیاهان و جانوران- استخراج mRNA از باکتری، گیاهان و جانوران- سنجش کمی و کیفی RNA- تهیه کتابخانه cDNA- تهیه بانک EST- شناسائی ژن ها به روش Differentially Display RT-PCR  - شناسائی ژن ها از طریق Subtraction Hybridization  – شناسائی ژن ها از طریق Micro array- بررسی نواحی حفاظت شده در ORF و پروموتور ژن ها و تاثیر آنها در میزان رونویسی- توالی‌های 5' UTR و  UTR3 ، mRNA و تاثیر آنها در میزان بیان ژن- ژنتیک معکوس- استفاده از تکنیک‌های VIGs و RNAi برای بررسی وظیفه ژن- سنجش کمی پروتئین با روش‌های جذب نور فرابنفش، Bradford assay و Lowry assay- روش‌های استخراج پروتئین از باکتری، گیاهان و جانوران-  الکتروفورز پروتئین به روش SDS-PAGE- الکتروفورز پروتئین به روش Native-PAGE- ایمیونوبلاتینگ- کروماتوگرافی- شناسائی پروتئین‌ها از طریق الکتروفورز دو بعدی- طیف‌سنجی جرمی

ب-  عملي

ندارد

326-16-36   بیوتکنولوژی گیاهان باغبانی

پيشنياز درس: علوم باغباني           تعداد واحد:3 (نظري: 3       عملي: ندارد)     نوع درس: اختياري

الف-  نظري

مقدمه- اهمیت وکاربرد بیوتکنولوژی در باغبانی- مبانی ریزازدیادی گیاهان چوبی- استفاده ازبیوتکنولوژی ملکولی و انتقال ژن دراصلاح درختان میوه، گلها و سبزی ها - تکنولوژی پروتوپلاست وکاربردآن در اصلاح در میوه ها، گلها و سبزی ها - نقش و کاربرد مارکرهای ملکولی درشناسایی وگــروه بندی گیاهان باغبانی - جنین زایی سوماتیکی وتولید بذر مصنوعی در در گونه های  گیاهان باغبانی - تنـوع سوماتیکی-  استفاده از فناوریآنتي سنس آر. ان. ا در نگهداری بعد از برداشت محصولات باغبانی- - جمع آوری، نگهداری منابع ژنتیکی  میوه ها، سبزی ها و گل ها- ذخیره ژرم پلاسم گیاهان باغبانی -  بیوتکنولوزی دانه گرده وتوليد جنين هاي هاپلوئيد - ایجاد تغییرات کمی وکیفی در فرآورده های گیاهی با استفاده از روش های بیوتکنولوژی و اثرهای آن برمحیط زیست

ب-  عملي

ندارد

400-16-36   مبانی بیوانفورماتیک

پيشنياز درس: مباني نشانگرهاي مولكولي- اصول مهندسي ژنتيك     تعداد واحد:3 (نظري: 2  عملي: 1)  نوع درس: الزامي

الف-  نظري

تعریف و ساختار بانک اطلاعاتی (database) – انواع بانک های اطلاعاتی – مقدمات جستجوی توالی پروتئین ها و DNA – نرم افزارهای مقدماتی برای محاسبه ویژگی های پروتئین و DNA – آشنائی با نرم افزارهای تجزیه و تحلیل روابط ژنتیکی – آشنائی با نرم افزارهای رویت ساختارهای پروتئینی - نرم افزارهای کاربردی برای تهیه پوستر و ارائه سمینار (Power point، Photo shop و غیره)

ب-  عملي

جستجوی اطلاعات در بانک های اطلاعاتی متنی (بانک های عمومی، مجلات، بانک های تخصصی و اختراعات و اکتشافات ثبت شده) – جستجوی اطلاعات در بانک های اطلاعاتی توالی پروتئین و DNA – طراحی یک پوستر – ارائه سمینار

402-16-36   مبانی انتقال ژن

پيشنياز درس: اصول مهندسی ژنتیک           تعداد واحد:3 (نظري: 2        عملي: 1)            نوع درس: الزامي

الف-  نظري

مقدمه ای بر انتقال ژن – تعاریف – تکنیک های انتقال ژن – مکانیسم های انتقال ژن در باکتری ها (انتقال بی واسطه، هم یوغی و انتقال با واسطه فاژها) – انتقال ژن به سلول های گیاهی و جانوری (ناقلین گیاهی، ناقلین جانوری، انتقال مستقیم، انتقال هسته ای، ریزتزریقی و غیره) – مکانیزم اکتساب DNA – مکانیزم ادغام ژنتیکی – نحوه تولید گیاهان، جانوران و میکروب های تراریخت

ب-  عملي

تراریختی یک گیاه مدل (توتون) با استفاده از آگروباکتریوم : تهیه ریزنمونه گیاه– کشت آگروباکتریوم  حامل دست واره دارای ژن های گزارشگر و گزینشگر – هم کشتی آگروباکتریوم و ریزنمونه گیاهی – باززایی ریزنمونه های تراریخت شده و انتخاب گیاه تراریخت – تایید انتقال ژن از طریق مولکولی (PCR) و سنجش هيستوكميكال ) Histochemical) – تشریح سیستم ذره پرتابی با استفاده از تفنگ ژنی

404-16-36   اخلاق و ايمني زيستي

پيشنياز درس: ندارد                تعداد واحد:2 (نظري: 2       عملي: ندارد)           نوع درس: الزامي

الف-  نظري    

تعریف ایمنی زیستی – خطرات بیوتکنولوژی در سلامت انسان و اقتصاد جامعه – تاثیر بیوتکنولوژی در تنوع زیستی موجودات زنده – مدیریت خطرات استفاده از بیوتکنولوژی – مقررات تحقیقات آزمایشگاهی و میدانی بیوتکنولوژی – مقررات تجاری کردن محصولات بیوتکنولوژی – نقش بخش دولتی و خصوصی در استفاده از بیوتکنولوژی – حق مالکیت معنوی در بیوتکنولوژی – ارتباطات بین المللی در چالش های بیوتکنولوژی – موافقت های بین المللی در ایمنی زیستی – مشارکت اطلاعاتی ایمنی زیستی – تعریف اخلاق زیستی – اخلاق زیستی در استفاده از روش های تشخیص بیوتکنولوژی – اخلاق زیستی در تولید موجودات تغییر یافته ژنتیکی – بیوتکنولوژی در مواجهه با چالش های فرهنگی، مذهبی و اجتماعی

ب-  عملي

ندارد

406-16-36   مبانی بیوتکنولوژی میکروبی

پيشنياز درس: بیوشیمی عمومی– میکروبیولوژی عمومی    تعداد واحد:2  (نظري: 2 عملي: ندارد)    نوع درس: الزامي

الف-  نظري

مقدمه و اهمیت – تاریخچه تولید مواد غذایی از طریق بیوتکنولوژی – اصول تکنولوژی آنزیمی – استفاده از آنزیمها در صنایع نان، تخمیری و لبنی – اصول تکنولوژی تخمیر – بهینه سازی رشد و تولید انبوه میکروبی – تولید پروتئین های تک سلولی - تولید متابولیت های اولیه – تولید متابولیت های ثانویه – تولید پلی ساکاریدهای میکروبی – تولید پروتیین های میکروبی- توليد پروتئينهاي نوتركيب– توليد داروهاي و واكسنهاي نوتركيب- تولید مواد غذایی دست ورزی شده (GMO) – تجاری کردن محصولات GMO – استفاده از روش های مولکولی برای تشخیص فراوارده های GMO

ب-  عملي

ندارد

408-16-36   مبانی بیوتکنولوژی جانوري  

پيشنياز درس: بيوشيمي عمومي               تعداد واحد:2 (نظري: 2        عملي: ندارد)           نوع درس: الزامي

الف-  نظري

مقدمه و مفاهیم – کاربرد بیوتکنولوژی در علوم دامی- کشت بافت و سلول جانوری (تاریخچه، امکانات مورد نیاز آزمایشگاهی، محیط ها و روش های کشت، جداسازی سلول، تهیه لاین های سلولی، نحوه رشد و متابولیسم سلولی، نگهداری ژرم پلاسم جانوری) – تکنولوژی تولید مونوکلونال آنتی بادی (کلیات در مورد رابطه متقابل آنتی ژن و آنتی بادی، تهیه هیبریدوما، تولید آنتی بادی مونوکلونال، خالص سازی آنتی بادی، کاربرد آنتی بادی مونوکلونال در تشخیص بیمار های دام) – تولید دام های تراریخت (مقدمه، روش های انتقال ژن، انتقال تخم و جنین – تلقیح آزمایشگاهی و  انتقال به دام) – تولید هورمون های رشد و پروتیین در کشت سلول های جانوری – بیوتکنولوژی آبزیان

ب-  عملي

ندارد

410-16-36   بیوتکنولوژی گیاهان دارویی

پيشنياز درس: گیاهشناسی1 - بیوشیمی عمومی       تعداد واحد:2 (نظري: 2   عملي: ندارد)       نوع درس: الزامي

الف-  نظري

مقدمه – تاریخچه استفاده از گیاهان دارویی در ایران و جهان – اهمیت اقتصادی و پرورش گیاهان دارویی – طبقه بندی گیاهان دارویی بر اساس نیاز اکولوژیکی – طبقه بندی مواد موثره گیاهان دارویی – مبانی گياه درماني (Phytotherapy ) – بیوترانسفورماسیون – ازدیاد درون شیشه ای گیاهان دارویی – تولید متابولیت های ثانویه – بیورآکتور و استفاده از آن در گیاهان دارویی –  نگهداري ژنوتیپ های مهم گیاهان دارویی در شرايط آزمايشگاهي – استخراج مواد آلکالوییدی، فلاونوییدی و موسیلاژ – فیتوشیمی گیاهان دارویی – کشت مولکولی (Molecular farming) برای تولید دارو و واکسن

ب-  عملي

ندارد

412-16-36   مباني ایمنی شناسی

پيشنياز درس: میکروبیولوژی عمومی           تعداد واحد:2 (نظري: 1      عملي: 1)               نوع درس: الزامي

الف-  نظري

          تاریخچه و اهمیت علم ایمنی – دستگاه ایمنی بدن و بخش های سلولی آن – واکنش های ایمنی – اندازه گیری واکنش های ایمنی  و روش های سرولوژیک مربوط (ELISA و RIA) – تهیه مونوکلونال آنتی بادی – مبانی مولکولی ایمنی شامل MHC ، گاماگلوبينها، سیتوکین ها و عملکرد متقابل آن ها – زیست فناوری ایمنی در جهت شناسائی دقیق مولکولهای سلولی – تولید واکسن و معرف های بیولوژیک - شناخت سلول های ایمنی به روش اسمير   (smear) – تهیه آنتی ژن باکتری – تهیه آنتی ژن ویروسی ( به روش کشت محیطی و جنین جوجه) – تولید آنتی بادی در خرگوش – استخراج گاماگلوبین – اندازه گیری گاماگلوبین – انجام واکنش رسوب در قطره چه – آزمون های ELISA – آزمون های کمپلمان، سدیمان و ژل دیفوزیونی برای اندازه گیری آنتی بادی در سرم و بافت با روش هموژنیزاسیون

ب-  عملي

 تهیه آنتی ژن باکتری – تهیه آنتی ژن ویروسی– تولید آنتی بادی در خرگوش – اندازه گیری آنتی بادی در سرم - استخراج گاماگلوبین –انجام واکنش رسوب در قطره چه – آزمون نشت دو طرفه در آگار- آزمون اليزاي مستقيم (DAS-ELISA) –  آزمون اليزاي غير مستقيم

414-16-36   پروژه بيوتكنولوژي

پيشنياز درس: 100 واحد                 تعداد واحد:2 (نظري: ندارد        عملي: 2 )                   نوع درس: الزامي

الف-  نظري

ندارد

ب-  عملي

هر دانشجو موظف است تحت راهنمايي استاد راهنماي مربوطه يك مطالعه آزمايشگاهي يا كتابخانه اي در زمينه بيوتكنولوژي در يك آزمايشگاه معتبر در دانشگاه  يا يك موسسه تحقيقاتي مربوطه انجام داده و پس از تنظيم گزارش نهايي، نتايج را به صورت سمينار ارائه نمايد. امكان ارائه اين درس در دو ترم (بصورت ناتمام) امكان پذير است. 

416-16-36   مبانی بیولوژی سیستم ها

پيشنياز درس: مباني بيوانفورماتيك                  تعداد واحد:2 (نظري: 2        عملي: ندارد)       نوع درس: الزامي

الف-  نظري

مقدمه و اهمیت – تاریخچه - شبكه هاي بيولوژيكي ( شبكه هاي تنظيم رو نويسي DNA – شبكه هاي انتقال سيگنال- شبكه هاي متابوليكي- شبكه هاي بين و درون گونه اي) - تکنیکهای مربوط به بیولوژی سیستمها (ترانسکریپتومیکس، پروتئومیکس، متابولومیکس، گلیکومیکس، اینترکتومیکس، فلاکسومیکس، بیومیکس، سایر تکنیکها)، استفاده از اطلاعات اومیکس در بازسازی سیستمهای بیولوژیکی (ویژگیهای سیستمهای بیولوژیکی، بازسازی شبکه های متابولیکی)

ب-  عملي

ندارد